Wednesday 31 August 2016

Kelapa Mataq

     Empat tahun berlalu, tidak semua pokok kelapa mataq ini berbuah. Sepatutnya cukup 3 tahun ia akan berbuah jika mendapat baja dan nutrien yang cukup. Tapi, kerana kesibukan...kadang-kadang pembajaan tidak dilakukan dengan sempurna menyebabkan pokok-pokok lambat membesar.

Kelapa mataq di belakang rumah
Benih mataq ini kami beli daripada Cg Azmi di Machang. Kiranya bukan benih ori tapi 2nd generation sebab yang ori hanya boleh didapati di Perak melalui Jabatan Pertanian. Cg Azmi terlibat dengan projek tanah terbiar di Kampung Bandar, Machang 6-8 tahun lalu. Sekarang projeknya telah membuahkan hasil. Benih mataq ini dijual dengan harga RM8 sebiji bagi yang baru bercambah. Kalau pucuknya sudah bercambah panjang, harga RM12-RM15.
Pokok pertama yang keluar buah

Pokok mataq ini kami mula tanam sekitar Jun 2012 di tanah sawah belakang rumah kami. Kos menggembur dan piring hampir RM350 untuk tanah seluas hampir 1 ekar dan ditanam dengan 100 anak pokok. Ada juga yang perlu disulat kerana dikerjakan oleh lembu-lembu yang dilepas di sawah setelah habis musim tuaian padi.

Update:
Pokok mataq ini selalu berbuah lebat. Ada sampai 15 biji setandan. Buah kecil tapi isi agak tebal. Banyak dapat santan. Masa mula berbuah dulu, pokoknya masih rendah. Boleh dicapai dengan tangan.

Ini kelapa biasa. Agak lambat berbuah. Mungkin kekurangan nutrien.

No comments:

Post a Comment