Wednesday 31 August 2016

Pokok Tin


     Kenal pokok ini? Inilah pokok tin. Pokok tin banyak khasiatnya. Buah tin dikatakan mampu menurunkan kolestrol 20% dan mencegah serangan jantung. Tin juga agak kaya dengan serat, baik untuk pencernaan selain mencegah daripada kanser usus. 


     Pokok tin ada pelbagai jenis. Yang ini jenis mini purple kerana buahnya berwarna purple. Dibeli dengan harga RM40. Sekarang pokoknya sudah agak besar. Hanya ditanam di dalam pasu sebagai pokok hiasan.
     
     Di dalam al-Quran, terdapat satu surah yang dinamakan at-Tin. Ia adalah surah yang ke-95 dan diturunkan di Mekah sesudah surah al-Buruj. Mengandungi 8 ayat dan perkataan at-Tin berada pada ayat pertama. 

Sedikit huraian: Menurut Ibnu Abbas, buah tin dan zaitun yang dimaksudkan pada ayat pertama merujuk kepada buah tin dan zaitun yang kita kenal serta banyak manfaat dari segi kesihatan. Pendapat mufassir yang kedua, ia merujuk kepada tempat buah tersebut tumbuh iaitu negeri Syam, tempat diutusnya Nabi Isa a.s. dan Baitul Maqdis tempat banyaknya tumbuh pohon zaitun. Surah ini membicarakan tentang kemuliaan manusia dan keimanan terhadap hari perhitungan.

Foto Ihsan Google



No comments:

Post a Comment